Vi befinner oss allt mer på sociala medier och delar med oss av allt från himmel och jord. Men frågan är hur vi väljer att göra med våra konton när vi lämnar jordelivet? Allt fler säger tack och hej till traditionella begravningsannonser och det skapas även minnessidor på Facebook.

768168-technology-mindAtt det alltid kommer finnas en begravningsbyrå i Göteborg eller någon annan stans i Sverige är en självklarhet, detta även om kartan håller på att ritas om lite när det kommer till hur vi meddelar omvärlden när någon gått bort. I en artikel på SR går det att läsa att dödsannonserna som finns i tidningarna håller på att försvinna då allt fler väljer att meddela anhöriga genom internet och även sätta upp olika minnessidor. Framtiden ligger i det digitalas händer på ås många plan.

Att höras efter döden

Alla som har sett filmen P.S I love You vet att det går att nå ut med sitt budskap efter att man har gått bort. Med sociala medier har det blivit otroligt enkelt och både på Facebook och Twitter kan man styra med olika tjänster att man fortfarande, efter sin död, kommer att kunna nå ut med saker man vill säga – som man inte hann få sagt skriver idg.se. Bara i Sverige är det 5 miljoner personer som har ett konto på Facebook och 250 000 är twittrare. På Facebook finns möjligheten att skapa ett minneskonto där vänner kan lämna hälsningar och säga farväl. Dock kan man varken på Facebook, Instagram eller Twitter ta över någon annans konto. Man kan dock göra ett sista farväl och när man gått bort få meddelanden som skickas iväg med ett hej då. Men när det kommer till Twitter så finns det en chans att hålla sig kvar och kvittra på andar sidan. Det kallas för liveson och har frasen “when your heart stop beating, We’ll keep tweeting.